In de pokerscene is het niet altijd even duidelijk wat iemand in het ‘echte leven’ doet, want natuurlijk lang niet iedereen is pokerpro. In het Financieel Dagblad van afgelopen week kwamen we een mooi artikel tegen over de in het pokerwereldje bekende Ad Schaap. Schaap blijkt eigenaar te zijn van restaurantketen de Beren, dat inmiddels zestig restaurants heeft, verspreid over heel Nederland. De restaurantketen was afgelopen jaar goed voor meer dan €60 miljoen omzet.
De Rotterdammer Ad Schaap is natuurlijk geen onbekende in het pokercircuit. Schaap draait al heel wat jaartjes mee en is een regular in het Holland Casino Poker Series gebeuren. Schaap cashte volgens Hendon Mob al voor meer dan €325.000 in zijn poker carrière. Zijn beste resultaat scoorde Schaap reeds in 2009, toen hij zesde werd in het EPT Main Event in Kiev voor €60.000. Afgelopen jaar cashte Schaap ook in het Main Event van de MCOP en werd hij zesde in de High Roller van de EPT Praag.
Vorige week kregen we een tip van Leo Armino over een artikel in het Financieel Dagblad. ‘Zo vaak kom je een pokerspeler niet tegen in het FD’ wist Armino ons te melden. Het artikel ging over Schaap en zijn restaurantketen de Beren. Dat artikel vind je hier, echter om het te lezen moet je wel even een gratis proefabonnement afnemen op het FD.
De Beren begon ooit in 1984 als Bruintje Beer en staat bekend om de saté en spareribs van de houtskoolgrill. Schaap kocht zich in 1999 in de keten in, die toen nog maar uit vier of vijf restaurants bestond, en bouwde het uit naar een franchise-imperium van zestig restaurants. Dit jaar komen er maar liefst negen nieuwe restaurants erbij en de keten stevent af op een omzet van €100 miljoen over drie jaar.
De keten bestaat uit veertig restaurants en twintig bezorg-restaurants wist Schaap, die 2011 de oprichter uitkocht en alleen eigenaar werd, te melden. Schaap voerde in 2016 een standaard beleid door, waarbij alle restaurants dezelfde naam, kaart, huisstijl en logo kregen, wat zorgde voor een flinke omzetgroei. Daarnaast krikte Schaap het niveau omhoog omdat hij van filialen overstapte naar een franchise-formule. Volgens Schaap doen ondernemers die er met eigen geld inzitten een stapje extra, wat de kwaliteit ten goede komt.
Schaap die eerder onder andere de Baja Beach Club uitbaatte, blijft zelf eigenaar van vier restaurants, omdat hij het gewoon leuk vind om ze te hebben. ‘Bovendien merk je als ondernemer de gevolgen van alles wat wij hier op het hoofdkantoor verzinnen. Anders zou je wel eens egoïstisch kunnen worden. Dan let je alleen nog maar op de opbrengst.’ aldus Schaap.
De bezorgtak heeft hij inmiddels verkocht aan zijn voormalig marketingmanager, maar de restaurantketen is hij voorlopig niet van plan te verkopen, ondanks de investeerders die aan de deur kloppen. Schaap: ‘Daarvoor vind ik het werk nog te leuk. Een groter bedrijf leiden vraagt wel meer, maar het moet lukken als ik gewoon slim blijf kijken.’