De legendarische Las Vegas slogan ‘What happens here, stays here’ heeft een plekje verdiend op de Madison Avenue Advertising Walk of Fame in New York City. De leus versloeg in een online contest van Advertising Week andere kandidaten met vlag en wimpel. De uitdrukking ‘What happens in Vegas, stays in Vegas’ is een verbastering van de originele slogan, waar natuurlijk de nodige juridische gevechten over waren.
‘What happens here, stays here’ werd in 1999 bedacht door de Las Vegas Convention and Visitors Authority in samenwerking met R&R partners en is al jaren een bekende slogan. Tegenstrevers in de online contest waren onder meer Nike’s ‘Just do it’ en nog wat Amerikaanse oneliners die we hier niet kennen.
“The ‘What Happens Here, Stays Here’ branding campaign is the most successful in the history of the tourism industry,” zei LVCVA President en CEO Rossi Ralenkotter in een verklaring. “The campaign has given millions of people the idea to visit Las Vegas and it resonates with the consumer because it’s based on their Las Vegas stories. It reinforces that Las Vegas is all about having fun.” Fun and don’t tell, that is!
De Walk of Fame voor reclames werd in 2004 opgericht door Advertising Week om zo meer aandacht aan de kracht van reclame te schenken. Een bekende andere bekroonde slogan is: “Melts in your mouth, not in your hand.”
Er is nogal wat gebakkeleid over de twee slogans die in feite op hetzelfde sloegen:
“What Happens Here, Stays Here.”
Deze werd dus bedacht door de Las Vegas Convention and Visitors Authority (LVCVA) die de rechten verkocht aan R&R partners, dat het handelsmerk van deze slogan registreerde.
“What Happens in Vegas, Stays in Vegas.”
De voor ons bekendere variant die in feite hetzelfde behelst. Ene Dorothy Tovar was zo bijdehand om de spreuk te registreren en zou ‘m gebruiken als slogan op t-shirts, mokken en dergelijke. Uiteraard klaagde R&R deze dame aan, de uitkomst daarvan is niet duidelijk terug te vinden maar fraai zal het niet zijn geweest.
Ach, de boodschap is hetzelfde!